top of page



Selling Polaroids in the Bars of Amsterdam, 1980 is het eerste fotoboek van deze unieke collectie. Naast een ruime selectie polaroids bevat het boek beschrijvingen van Marc H. Miller en essays door Mark Bergsma (Van Gisteren) en Leonor Faber-Jonker over respectievelijk het Amsterdamse nachtleven rond 1980 en de artistieke praktijk van Ringma en Miller.


MEDIA

Volkskrant - 'Zuipen, roken en flirten in de verschrikkelijke jaren tachtig: deze polaroids leiden tot een orgie van herkenning'


Trouw - 'Foto’s uit het Amsterdamse nachtleven in de jaren tachtig laten het zien: camera + alcohol = money'

BOEKPRESENTATIE

Op 15 juni 2023 vond de boekpresentatie van Selling Polaroids in the Bars of Amsterdam, 1980 plaats in het Stadsarchief Amsterdam. Eregast vanuit de Verenigde Staten waren Marc H. Miller en zijn vrouw Katherine Jánszky Michaelsen. Hieronder een fragment van de column die Mark die middag uitsprak: 


'De polaroids van Miller en Ringma worden veelvuldig gevierd als een ‘feest van onbezonnenheid’. En dat is een correcte samenvatting, ik krijg zelf ook altijd zin om naar de kroeg te gaan als ik ze zie, maar er is nog iets anders wat mij in de polaroids aantrekt. Als ik mijn oog als historicus goed de kost geef, onthullen ze eveneens een diepere laag van een rijke emancipatiegeschiedenis, bovendien op een punt in de tijd, waarin Amsterdam, zoals Miller het zelf ooit zo mooi verwoordde: "op zoek was naar zichzelf."


Voor het boek heb ik aan de hand van een verkennend essay wat eerste stappen willen zetten. Wat zie je als je wat verder graaft? Als je voorbij de façade van feest en dronkenschap kijkt.


Het korte antwoord is: veel. Voor het uitgebreide antwoord kunt u mijn essay lezen, maar ik licht hier alvast een tipje van de sluier op. Het was een bont en divers gezelschap dat voor de lens van Miller en Ringma poseerde. Dragqueens, gastarbeiders, sekswerkers, animeermeisjes, homo, hetero, trans of lesbisch, wit of zwart, flink beschonken of gewoon gezellig aangeschoten.  Wat is daar historisch gezien zo bijzonder aan? Als je vervolgens bedenkt dat het voor een bepaald deel van deze mensen helemaal niet vanzelfsprekend was om op deze manier te worden vastgelegd, ontsluit zich een nieuwe wereld.


Kortom: de polariods laten een glimp van de emancipatiegeschiedenis van Nederland zien, die woelige tijden kende, maar op deze foto's vol trots gevierd wordt. Gevierd in intieme kring welteverstaan, want de buitenwereld was er misschien nog niet helemaal klaar voor. Miller en Ringma hebben dit proces vastgelegd en daarmee een fotoserie gemaakt die fascineert, en veertig jaar later een kostbaar stuk stadsgeschiedenis is geworden. Daar kunnen we op proosten!'


Foto's: Simone de Both

Voor het boek Selling Polaroids in the Bars of Amsterdam, 1980  schreef Mark een essay over de cultureel-historische achtergrond van deze snapshots.


ACHTERGROND

Eind 1979 duikt een nieuw fenomeen op in het Amsterdamse nachtleven: de Polaroidfotograaf. De New Yorkse kunstenaars Bettie Ringma en Marc H. Miller verruilen dan tijdelijk hun loft in de Lower East Side voor een woonboot in Amsterdam en beginnen met de verkoop van instant-fotoportretten in kroegen rond het Rembrandtplein, Leidseplein en de Zeedijk.

Zij zijn pioniers van een praktijk die nog altijd voort bestaat. Het tweetal fotografeert in bruine kroegen, Turkse cafés, travestietenbars en queer clubs, bouwt een vaste klantenkring op en ontmoet opmerkelijke mensen als ‘Ko the Muscleman’, het zelfbewuste ‘animeermeisje’ Nettie en de extravagante kroegeigenaar-annex-duivenmelker Henk. Het is een tijd van grote snorren, volle asbakken en ongeremd hedonisme.

Polaroids

Meer weten over Van Gisteren
of wil je samenwerken?
 
Neem contact met ons op.
Mail naar info@vangisteren.nu
bottom of page